De samenwerkingspartner
Je ontwikkelt je in de samenwerking
met patiënten, cliënten of
bewoners, zorgverleners en
zorginstellingen. Je bent een
teamspeler met een verbindende
rol.
Wat is een samenwerkings-relatie?
Wat is een zorgrelatie?
Wat is een gezamenlijke besluitvorming?
Hoe haal ik feedback op over samenwerking? Wat zijn mijn valkuilen en kwaliteiten in de samenwerking?
Op deze pagina vind je het resultaat van mijn teamroltest, een sociogram van de klas, een kernkwadrant, ontwikkeling van besluitvorming, een factsheet, de link naar het maatjesproject en de uitwerking van de verkregen samenwerkingsfeedback.
Professionele relatie
Teamroltest
Week 1.6
De Belbin teamrollentest laat zien hoe ik mij opstel als samenwerkingspartner, de resultaten waren als volgt:
- De plant 17%: De plant is een wat introverte, creatieve intellectueel.
Eigenschappen: Out-of-the-box denker en vernieuwend
- De vormer 16%:
De voorzitter is doelgericht, gedreven en ambitieus. Eigenschappen: Gedreven en ambitieus
- De voorzitter 15%:
De voorzitter verbindt, zorgt voor consensus.
Eigenschappen: Resultaatgericht en coördinerend
Waar ik mijn hiervan vooral in herken is 'de plant', bij het samenwerken 1.2 en 1.3 ben ik vaak degene die de mogelijke interventies bedenkt. Hierin heb ik vaak goede alternatieve ideeën en redeneringen die anderen niet hebben.
In de rol van de 'de vormer' herken ik mezelf niet. Mijn gedrevenheid komt pas aan bod op het moment dat het écht moet, dit geldt echter wel alleen voor theoretische aspecten. Daarom vind ik ook niet dat ik deze rol aanneem in een groepssamenwerking. Ambitie vind ik zelf ook meevallen, wel ben ik streng voor mijzelf als ik minder presteer.

Sociogram
Week 1.6
Om de groepsdynamica te laten zien van onze klas heb ik een sociogram gemaakt. Wat hieruit duidelijk zichtbaar wordt, is het ontstaan van twee groepen. Over het algemeen heeft iedereen met in ieder geval twee personen een verbinding. De sociogram de voornaamste connecties tussen de personen zien.

Kernkwadrant
Week 1.5
Om mijn kernkwaliteit, valkuil, allergie en uitdaging te laten zien ten aanzien van samenwerking heb ik een kernkwadrant gemaakt. Dit model laat voor mij zien waar ik me in wil ontwikkelen en wat mij tegenhoudt.

Multidisciplinair samenwerken
Besluitvorming
Week 1.8
Om aan te tonen wat mijn rol is in besluitvorming heb ik de volgende vragen uitgewerkt.
- Kijk eens naar hoe in jouw vriendenkring of in je thuissituatie beslissingen worden genomen. Welke rol neem jij in? Welke rol hebben de anderen?
- Op basis waarvan kom jij tot een besluit?
In mijn vriendenkring heb ik vaak een bepalende rol, ik word dan ook wel 'de broek' van de groep genoemd. Als er iets afgesproken moet worden of geregeld ben ik degene die wordt aangesproken om dit te regelen. Dit doe ik dan ook graag, ik vind het dan fijn om 'nodig' te zijn in de groep.
Thuis is dit anders. Beslissingen worden, zoals in waarschijnlijk de meeste gezinnen, genomen door mijn moeder en stiefvader. Hierin volg ik en dan vind ik het ook prima. Hierbij is mijn rol in de besluitvorming dus op de achtergrond.
In de vriendenkring nemen we vaak gezamenlijk een besluit doordat iemand, vaak ik, iets opgooit en we hier vervolgens allemaal iets over zeggen. Persoonlijk besluit ik dingen op basis van mijn prioriteiten en wensen. Hierdoor geef ik vaak toe aan de fijnere of veiligere keuze.
Factsheet
Week 1.8
Om aan te tonen wat gezamenlijke besluitvorming is heb ik samen met Marit een factsheet gemaakt. Dit factsheet is hieronder als document weergegeven.
Het maatjesproject
Om mijn samenwerking met mijn maatje over het gehele project te laten zien heb ik van alles een overzicht gemaakt. De pagina hiervan is hieronder als een knop weergegeven.
Samenwerkingsfeedback
Om aan te tonen hoe ik feedback heb opgehaald met betrekking tot mijn samenwerking staat hieronder een knop met de uitwerking. Zo wordt ook zichtbaar wat mijn valkuilen en kwaliteiten zijn in de samenwerking.
Reflectie model van Korthagen
Om te reflecteren op een situatie die is voorgedaan maak ik gebruik van het model van Korthagen. Dit model maakt gebruikt van 5 stappen:
- Je ervaart een betekenisvolle situatie.
- Je blikt hierop terug; de reflectie.
- Je begrijpt de meest belangrijke kenmerken van de ervaring.
- Je bedenkt wat anders zou kunnen in het vervolg; alternatieven.
- Je probeert deze alternatieven uit in de praktijk.
1. Het botsen in samenwerking tussen Marit en mij.
2. Bij de samenwerking met Marit kunnen wij nog wel eens botsen. Vaak gebeurt dit wanneer zij iets niet snapt, naarmate dit vaker gebeurt begin ik mij hier aan te irriteren. Mijn geduld om uitleg te geven raakt dan op, waardoor zij nog gefrustreerder raakt en zich niet gehoord voelt. Dit is al een aantal keer voorgekomen, maar hiervan neem ik 1 in het bijzonder. Hierbij waren we aan het samenwerken met nog één klasgenoot, helaas zei zij niet zoveel, ook niet wanneer haar iets gevraagd werd. Mijn allergie was ontwaakt. Maar de opdracht moest af dus we het overleg ging verder. Op een gegeven moment snapte Marit een opdracht niet, de uitleg van mij was kort af en een beetje snauwend. Marit was op dat moment ook al gefrustreerd door onze andere klasgenoot. Het resulteerde in Marit en ik die niet met elkaar praatten. Tijdens een atelier van 1.1 ging het vervolgens over onze kernkwadranten. Die moesten wij opstellen, net nadat iets was voorgevallen wat er mee te maken had. Marit vulde chagrijnig bij mijn valkuil 'arrogant' in. Het enige wat wij konden doen was elkaar aankijken en erg hard lachen. Onze frustratie naar iemand anders was omgeslagen naar elkaar.
3. Het meest belangrijk kenmerk van de ervaring was dat wanneer iemand in jou allergie zit, jij degene bent die de frustratie maakt. 'Waarvandaan komt die allergie?' Is wat je jezelf eerst moet afvragen.
4. Wat anders zou kunnen in het vervolg is de frustratie naar elkaar uitspreken met de door Traintool verkregen gesprekstechnieken: praten vanuit ik, reflecteren wat er gebeurd en laten merken wat dat met jou doet.
5. Het uitproberen in de praktijk is nog niet van pas gekomen, maar we hebben beide naar elkaar uitgesproken dat wij hieraan willen werken en in het vervolg met elkaar over zullen praten.