
Werkkaart 4
Verzorgen klinische les
Samen met je studiepartner verzorg je een klinische les voor je medestudenten gericht op de oorzaak van de gezondheidsproblemen van één van beide cliënten werkkaart 3.
Om mijn rol als samenwerkingspartner aan te tonen heb ik gezamenlijk met Marit Westhuis een klinische les verzorgd. Gebaseerd op de oorzaak van ziekte de casus van Marit hebben wij gekozen om een klinische les te geven over een aneurysma. Beiden vonden wij dit een interessant onderwerp, vooraf hadden wij ook gepeild wat onze medestudenten over een aneurysma wisten, dit was aanzienlijk laag. In onze klinische les hebben wij gebruik gemaakt van een Kahoot en filmpjes met uitleg.
Om onze les vast te leggen hebben wij dit gefilmd, hierbij de link: https://www.youtube.com/watch?v=q_5VXn8iEk8&t=3s .Hieronder staat onze tekst van de les vermeld.
Feedback
Om feedback te verkrijgen hebben Marit en ik individuele feedbackformulieren gemaakt, zo hoopten wij specifieke feedback te krijgen. Hiervoor hebben wij vooraf aan de klinische les feedbackformulieren uitgedeeld. De resultaten hiervan staan onder vermeld.
Uit verkregen feedback blijkt dat er positief is gereageerd op onze klinische les. Volgens de feedback was de les duidelijk te volgen en had ik een goede presentatie houding. Het enige punt van kritiek was dat het filmpje wat wij hebben gebruikt voor uitleg te langdradig was.
Evaluatie
De voorbereidingen die vooraf gingen begonnen op tijd, hierover was ik erg tevreden, aangezien ik hierover een leerdoel heb gemaakt bij werkkaart 2. Marit en ik waren begonnen met onderzoek doen naar ons onderwerp, een aneurysma, hierbij hadden wij een tekst gemaakt. Een sterk begin en goed op tijd. Naarmate de week verder ging waren er veel anderen opdrachten die prioriteit hadden, waaraan ik eerder had kunnen beginnen. Helaas ging hiervoor de focus van onze klinische les af. Toen de klinische les naderde moesten wij nog de Powerpoint en Kahoot maken. Ontevreden over de resultaten hiervan ben ik niet, maar ik had graag wat anders willen doen en meer creativiteit willen gebruiken in de manieren om een klinische les te geven. Door middel van deze mogelijke anderen manieren zou de les ook wat langer hebben kunnen duren, aangezien onze les uiteindelijk redelijk kort was.
In het vervolg wil ik erg graag werken om mijzelf minder stress op te leggen, door deze stress stel ik veel werk uit omdat ik het in mijn hoofd niet meer overzichtelijk krijg. Hierdoor begin ik maar niet, de taken lijken mij veel te groot en te veel. Natuurlijk lijdt dit alleen maar naar meer stress en mindere prestaties. Ook geeft tijdsdruk veel minder ruimte voor creativiteit. De mogelijkheden waren groter dan wat ik heb aangereikt. Ik wil dit bereiken door het maken van planningen. Realistische planningen met meer specifieke opdrachten, zoals het bedenken van een manier om te klas interactief te krijgen met de les.
De prestatie voor de klas was naar mijn idee goed. Het voor de klas staan is in de loop van dit jaar mij steeds beter af gegaan. Voorheen wou ik vaak zo weinig mogelijk zeggen, het liefst alles doen om te vermijden dat ik moest gaan presenteren. Bij het uitvoeren van de klinische les was dit echter veel minder aanwezig, ik durft mijzelf te laten zien en was niet bang om te praten. Hierover ben ik dan ook erg tevreden. Mijn samenwerking met Marit verliep ook goed, ondertussen zijn wij goed op elkaar ingespeeld, ook al zouden wij elkaar wat meer kunnen motiveren in het vervolg. Een verbetering in motivatie zou leiden tot een verbeterde prestatie en een leerzamer klinische les voor onze medestudenten.
Leerdoelen
De verkregen feedback van mijn medestudenten, de evaluatie met Marit en de reflectie van mijzelf resulteert in een aantal leerdoelen.
- Ik wil door middel van een realistische en specifieke planning grip krijgen op mijn taken.
- Ik wil door tijd te nemen voor het creëren van alternatieve mogelijkheid van lesgeven een leerzamer klinische les bieden aan mijn medestudenten.